Fiatalok építették, fiataloknak

A 2016-os Fehérvári Advent egyik legnépszerűbb látványossága a karácsonyi kisvonat volt, amely ajándékokkal teli vagonjait vontatva heteken át fáradhatatlanul robogott a város karácsonyfája körül, a gyerekek és szüleik nagy örömére. A klasszikus gőzösből és két kocsiból álló ünnepi díszítésű szerelvényt fiatal fehérvári tervezők, mérnökök – Gyöngy András, Pintér Gergely, Pintérné Markovich Marcella és Pintérné Tóth Viktória – építették a Fehérvári Programszervező Kft. felkérésére.

Gyöngy András és Pintér Gergely a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karán szerzett gépészmérnöki diplomát, és már az egyetemi éveik alatt foglalkoztak járművek tervezésével és építésével, több járművük sikeresen szerepelt a Bosch Rexroth által rendezett Pneumobil versenyen. Gyöngy András jelenleg egy célgéptervező cégnél dolgozik tervezőmérnökként, Pintér Gergely pedig a fehérvári Grundfos munkatársa. Pintérné Markovich Marcella tanítónőként végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, vizuális nevelés szakirányon, ahol rengeteg kézműves technikát sajátított el. Ezek a kreatív kézműves technikák mindennapi életének szerves részei. Pintérné Tóth Viktória belsőépítészként és grafikusként dolgozik. Lakások belső tereinek tervezésével; kiállítások és színházi előadások díszleteinek tervezésével foglalkozik különféle kiadványok grafikai tervezése mellett. A karácsonyi kisvonat történetéről Pintér Gergely mesélt nekünk.

– Kinek a fejéből pattant ki a fehérvári kisvonat ötlete?

– Az ötlet a város vezetésétől érkezett hozzánk a Fehérvári Programszervező Kft.-n keresztül. A kisvonat alapvető kinézetét, színvilágát, méretét a Programszervező Kft.-vel közösen álmodtuk meg. Ezek után pedig formát adtunk a közös elképzeléseinknek.

– Hogyan választották ki a mozdony modelljét?

– A vonat egy bostoni gőzös, Achilles vázlata alapján készült: ennek a mozdonynak a kinézetét és a szerkezeti felépítését volt a legoptimálisabb a karácsonyfa köré szabni. A tengelyek száma csak kettő egy átlag gőzös 4–5 tengelyével szemben. Mivel a karácsonyfa körül futó sínpálya átmérője 5,5 méter – aránylag kicsi a vonat méreteihez képest –, ezért a kevesebb tengely és az ezek közti rövid tengelytáv a legcélravezetőbb azért, hogy a mozdony ne legyen túl bonyolult, mégis jól mutasson. A mintamozdony pedig pontosan ezekkel – a nekünk szükséges – paraméterekkel rendelkezik.

A mozdony színvilágát a karácsonyi dekorációk színéhez igazítottuk. Nem akartunk csupafekete vonatot, hanem inkább valami ünnepiesebb díszítést gondoltunk a mozdonynak. Így esett a választás a zöld, vörös és fekete kombinációjára, amit aranyszínű szegecsekkel és díszítőelemekkel egészítettünk ki.

A mozdonynak a Murphy nevet adtuk, mert a tesztek során akadt egy-két váratlanul felbukkanó műszaki probléma, amit szépen sorjában megoldottunk. Az egyik ilyen gyors beavatkozás után kereszteltük el a mozdonyt, mert úgy éreztük, hogy ami probléma felmerülhet, az előbb-utóbb elő is jön.

– Mennyi ideig tartott a kisvonat építése?

– A tervezés és az építés nagyjából hét hétig tartott – onnantól kezdve, hogy leültünk megrajzolni az első vonalakat, odáig, hogy üzembe helyeztük a sínen a vonatot. A tervezés nagyjából három hétig tartott, ezalatt megterveztük és megrajzoltuk a kisvonat teljes modelljét. Ezek után kiadtuk gyártásba a rajzokat, valamint megrendeltük a szükséges kereskedelmi alkatrészeket. Ezek az alkatrészek az ország számos pontjából érkeztek, Debrecentől kezdve Kecskeméten át Fehérvárig. A vonat, a sín, a kerítés és a ház szerelésére maradt három hétben gőzerővel folyt a munka. A mozdonyt magunk szereltük, a többi munkát alvállalkozóink végezték.

A mozdony építése folyamatosan zajlott: ahogy megérkeztek az egyes részegységek, szereltük is őket a helyükre és azonnal teszteltük is. Két héttel az első adventi hétvége előtt tettük először sínre a vonatot; az első tesztek után kisebb-nagyobb módosításokat végeztünk a hajtáson és a vezérlésen annak érdekében, hogy minél megbízhatóbban és hibamentesebben üzemelhessen a kisvonat.

– Mely fehérvári cégek működtek közre a gyártásban?

– A munkákban oroszlánrészt vállalt a Szervizcentrum Fehérvár Kft. Náluk készültek a vonat tengelyei, kerekei, a felépítmények műanyag alkatrészei; ezen kívül a sínek és a kerítés is. Ehhez a cég asztalosai, esztergályosai, hegesztői és lakatosai mind hozzájárultak, nem beszélve a munka koordinálását végző ügyvezetőről.

– Miért a keresztszemes hímzés a díszítés fő motívuma?

– Szeretjük a hagyományos dísz- és formavilágot, ezért esett a választásunk a keresztszemes mintára. A csapatból ketten is néptáncolunk, fontos számunkra a hagyományok őrzése, ezért mindenképpen szerettünk volna valami tradicionális díszítést. Részben emiatt is került fel a kisházra a „Nagyapám emlékére” felirat. Nagyapám, testvérei és édesapjuk is vasutas volt, innen jött az ötlet, hogy állítsunk nekik emléket ezzel a kisvonattal.

– Hány kilométert tett meg a kisvonat ebben az adventi szezonban?

– A kisvonat egy 5,5 méter sugarú pályán körözött rendületlenül, ez egész pontosan 17,3 métert jelent egy kör alatt, amit átlagosan 17 másodperc alatt tett meg. Ez egy óra alatt 3,7 kilométert tesz ki. Az adventi időszakban így a vonat összesen mintegy 400 kilométert tett meg. Ez a Székesfehérvár – Budapest Déli pályaudvar vonalon három oda-vissza utat jelent. De ha messzebbre tekintünk, akkor ekkora távolsággal egészen a horvát tengerpartig is eljuthatunk, ami nem éppen kis táv egy ekkora kisvonattól.

– Mennyit tud menni egy töltéssel, hogyan pihen a mozdony?

– A vonat egy töltéssel 4–5 órán keresztül tud működni – ez arra vonatkozik, ha a mozdony két kocsit húz maga után és a sebesség az ideális 3,7 km/h. Ha lassabban vagy gyorsabban zakatol, akkor ugyanúgy, ahogy az autóknál, a megtehető táv csökken, mert a fogyasztása növekszik. Viszont, ha lekapcsoljuk a kocsikat és csak a mozdony köröz, akkor akár 7–8 órán keresztül is képes suhanni. A kocsik tömege darabonként 20 kilogramm, együtt tehát 40 kilogramm. A mozdony tömege 60 kilogramm, innen ered a jelentős hatótávolság-különbség.

A mozdonyt egy elektromotor hajtja, ehhez az energiát két autóakkumulátor szolgáltatja. Voltak olyan gondolataink is, hogy működjön a mozdony áramszedővel, így nem lettünk volna az akkukapacitáshoz kötve, a vonat mehetett volna egész nap. Viszont így biztonságtechnikai szempontból két komoly akadályba ütköztünk volna. Az egyik a gyermekek közelsége: ha véletlenül egy gyermek átugrik a kerítésen és megmarkolja a sínt, akkor az áram komoly sérüléseket okozhatott volna. A másik jelentős indok a karácsonyfa közelsége – egy az áramszedőből kivágódó szikra könnyedén felgyújthatta volna az egész fát. Így maradtunk az akkumulátoros töltésnél. Amikor a mozdony pihen, akkor egy töltőre csatlakoztatva egyszerűen feltölthetők az akkumulátorok. A töltéskor a mozdony a házban tartózkodik; ha feltöltődtek az akkumulátorok, akkor automatikusan lekapcsol a töltésről a mozdony. A teljes töltéshez kb. 6-7 órára van szükség.

– Milyen további fejlesztési elképzeléseik vannak a jövő évi adventre?

– A mozdony tovább fejlesztésével, okosításával készülünk a következő szezonra, és a gyerekek bevonása is tervben van. Ugyanis azt tapasztaltuk, hogy óriási örömöt okozott a gyerekeknek, ha elindíthatták a kisvonatot. Ezen a vonalon is gondolkodunk, hogy miként lehetne őket még inkább részeseivé tenni a vonatozásnak.

Fotó: Varga András, Bácskai Gergely és Lőrincz Miklós

Share