Hullajóga csoport az Alvilágban

Három hete folynak már a próbák a Vörösmarty Színház alagsori próbatermében, készül a koreográfia, formálódnak a jelenetek: a Békétlenek című darabot az idei Floralia műsorán láthatják majd a nézők. Jelentjük: nem mindennapi élményben lesz része a közönségnek, az ókori mű igazán modern köntösben jelenik meg április utolsó hétvégéjén Gorsium színházában.

Nem lehet eltéveszteni a termet, mindig nagyon hangosak – fotós kollégám így igazított útba a hét elején a próbára igyekezve. Most éppen csendre érkeztünk: szünetet tartott a csapat, de csak rövidet, hogy aztán újult erővel vesse magát a munkába. Az erőre szükség is lesz: Rovó Tamás koreográfus igencsak nyakatekert figurákat talált ki az alvilági jógaóra résztvevőinek, színészeknek és a Megadance Stúdió táncosainak egyaránt. Merthogy  – több más koreográfia mellett – egy, a szokásostól igencsak eltérő jógaórát is láthatunk majd, hiszen „a hullamerevség után muszáj lelazítani”. Lesz, aki lótuszülésben imbolyog, más fél lábon vagy kezét-lábát-nyakát kitekerve igyekszik megtartani az egyensúlyt – a lényeg, hogy minél groteszkebb legyen az összhatás.

„Ti most friss hullák vagytok, viselkedjetek ehhez méltóan” – adott instrukciót az éppen készülő jelenetben a szereplőknek a rendező, Matuz János, a Vörösmarty Színház művészeti intendánsa, aki Arisztophanész A békák című darabja nyomán írt alvilági komédiát. A Békétlenek története Euripidész temetésén indul, ahol a már korábban elhalt Aiszkhülosz hívei is megjelennek. A két költő – no meg a híveik – hangos versengése az Alvilágban is folytatódik, ahová a buliarc Dionüszosz (Keller János) azért érkezik kísérőjével, Xantiásszal (Kelemen István), hogy saját ünnepségeihez keressen méltó költőt. Már az isten belépője is érdekes, mondhatni: színes-szagos, az Alvilágba ugyanis Perszephoné mama (Törsök Márta) budiján keresztül vezet az út...

A komédia nyelve friss, modern, a szereplők – a diákszínjátszók különösen – élvezik is, ezt tisztán látszott a szöveges próbán, ahol a két holt költő összecsapása után a végkifejlethez közeledve az eredményhirdetést láttuk éppen: a vehemens Aiszkhülosz (Szabó Miklós Bence) és a zűrzavart igencsak élvező Euripidész (Kovács Máté) körül állva a holtak népe két táborra szakadva kántálta hol az egyik, hol a másik versengő nevét – mintha csak egy focipályán hallanánk a két ellenséges tábort. Mindenki mindenkivel össze van veszve. „Most elkezdjük felépíteni a káoszt” – adott helyzet magyarázatot a rendező, aki egyszerre több hiányzó szereplőt helyettesítve olvasta a szövegeket és közben folyamatosan alakította a jelenetet. A negyedik ismétlés után végre elégedetten köszönte meg a munkát, hogy egy kis szünet után a diákszínjátszókkal (Detre Soma, Jenei Márton, Komlódy Márk, Körmendi Kristóf, Strasszer Domokos) még tovább dolgozzon. „Jól állunk a darabbal, de van még mit tenni” – jegyezte meg.

A Békétleneket a Floralia mindkét napján két alkalommal (14.30 és 16 óra) is láthatja majd a közönség. A darab zenéjét Ferenczy Nagy Boglárka szerezte, az Alvilági Szalonzenekar szerepében a Székesfehérvári Ifjúsági Fúvószenekar hallható, a jelmezeket Budainé Hajdú Mónika tervezte.

Hajnal Csilla
Fotó: Igari Balázs

A Floralia részletes programja: www.gorsium.org ►

   

Share