Hírek

Szóval győzni 2021/2022 – a döntősök

2022. február 11.   SZKKK  

Fináléjához érkezett a város kommunikációs bajnokságának 2021/2022-es kiadása, amelyet középiskolás diákok számára hirdettek meg: a tizenkét döntős február 15-én, kedden 13 órától áll a zsűri – Bukosza Zita, az M5 szerkesztő-riportere, Hagymásy András, a Fehérvár Médiacentrum Kft. ügyvezető igazgatója, Stettler Zsuzsanna, a polgármesteri hivatal kommunikációs főosztályának vezetője és Vakler Lajos, a Fehérvár Televízió szerkesztő-riportere – elé. Az eseményt az érdeklődők az SZKKK YouTube-csatornáján élőben követhetik majd. Ismerkedjenek meg döntőseinkkel!

 

Bódis Bence – Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 11. osztály

„Életem első komolyabb kommunikációs helyzetével hetedikben szembesültem, amikor iskolámban angol nyelven kellett az osztály előtt prezentációkat tartani. Bár elsőre nehéz volt a feladattal megbirkózni, mégis azt vettem észre, minden alkalommal egyre jobban sikerültek az előadások” – írta bemutatkozójában Bence, iskolai elfoglaltságai mellett harmadik éve dolgozik a Táska Rádióban. Sokat tanult ott, jelenleg a Vekker című reggeli műsorban műsorvezető. Fontosnak tartja, hogy sok emberrel készített már együtt adásokat, amelyekben a legkülönbözőbb témákról fejthették ki a véleményüket. „Bízom benne, hogy ezen a versenyen is fontos tapasztalatot tudok gyűjteni és hozzám hasonló érdeklődésű embereket is megismerhetek” – írta a bajnokságról, megjegyezve, külön öröm volt számára, több kommunikációs szakemberrel is van lehetőség beszélgetésre. „Természetesen a győzelem a célom, de annak is hasonlóan nagy értéke van, ha a versenyen megszerzett tudást kamatoztathatom a jövőbeni céljaim eléréséhez” – fogalmazott Bence.

 

Csizmadia Máté Noel  – Vasvári Pál Gimnázium 12. osztály

„Az előző alkalommal már jelentkeztem a Szóval győzni kommunikációs bajnokságra. Akkor sajnos nem sikerült bejutnom a döntőbe – két év alatt sokat fejlődtem, mostanra megértem rá, hogy döntőbe kerüljek. Szeretném megmutatni, hogy ott a helyem a legjobbak között, mert a kommunikációs képességeimmel képviselni tudom a véleményemet; el tudom fogadtatni a társaimmal az érveimet, és képes vagyok megérteni és elfogadni az ő álláspontjukat is. Ez az alapja szerintem egy jól működő, toleráns társadalomnak” – áll Máté bemutatkozójában. A Vasvári végzőse szabadidejének nagy részét a színház tölti ki, az elmúlt években sok darabban alakított különböző karaktereket. Tavaly már rendezőként is bemutatkozhatott a Vasvári Diákszínpadával. A színház mellett érdekli a történelem, a politológia, de írással is foglalkozik: egy pályázaton sikerrel szerepelt Kosztolányi Hajnali részegség című versének parafrázisával.

 

Dallos Kristóf Vladimír – Vasvári Pál Gimnázium 11. osztály

„Tanáraim ajánlották a versenyt, hiszen iskolámban már többször is kellett használnom szónoki készségeim, illetve többször is tanúbizonyságot tettem jó kommunikációs képességeimről. A feladatokat látva úgy éreztem, hogy ezen a versenyen mindenképpen el kell indulnom” – a verseny válogatóján a mentorok is így gondolták. Kristóf azt írta bemutatkozójában: a kommunikációs készségek fejlesztése előny lehet a jövőben, hiszen az élet minden területén vannak szituációk, amikor az ember véleményét nagyobb tömeg előtt kell elmondania úgy, hogy hatást gyakoroljon. Érdemes erre időt, energiát fordítani, hiszen aki ezt a tudást kamatoztatni tudja, az a jövőben sikerre van ítélve. A válogatón kiderült, a Vasvári diákja már óvodásként is vasútrajongó volt, negyedikes kora óta pedig aktívan részt vesz a Gyermekvasút munkájában.

 

Furtenbacher Dorina – Tóparti Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium 11. osztály

A versenyre azért jelentkezett, mert úgy érezte, sokat tudna javítani kommunikációs képességein, fejleszthetné az improvizációs készségeit, a szókincsét, ezekre manapság nagy szükség van. „Az élet minden területén fontos, hogy megfelelően tudjuk magunkat kifejezni, és ne jöjjünk zavarba akkor sem, ha ezt esetleg több ember előtt kell megtennünk. Követve az elmúlt évek versenyeit, látva, hogy minden versenyzőnek mennyit adott ez a megmérettetés, én is nagyon szívesen kipróbálnám magam” – fogalmazott bemutatkozójában. Dorina szerint életünk során több fontos alkalommal kell helyt állnunk – például az érettségin, egyetemi vizsgákon, versenyeken, állásinterjúkon –, ezeken szavakkal kell meggyőznünk másokat, viszont az ilyen szituációkat nehezen tudjuk otthon gyakorolni. Erre ad egy jó lehetőséget ez a verseny. Bár még van ideje gondolkodni, a továbbtanulásban is olyan területek – a jog és a pszichológiai – érdeklik Dorinát, ahol ugyancsak szükség van a kiváló kommunikációra.

 

Kollár Bálint –  Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 11. osztály

A beszédeket, az érvelést, az intelligens, kulturált vitát a Modell Európa Parlament program keretein belül már gyakorolhatta, egy versenyen 3. helyezést ért el a Teleki diákja, aki a Szóval győzni felhívásában olvasott lehetőségeket vonzónak, érdekesnek találta a bajnokságot. A jó kommunikációs képességek, a hatásos érvéléstechnika hasznos erény a mindennapi életben, Bálint úgy gondolta: a versenyen nemcsak megmutathatja, mennyire jó ezekben, de a mentoroktól és a többi versenyzőtől tanulva fejlesztheti is a készségeit. A magyartanárnője is a jelentkezésre biztatta, a versenyen korábban résztvevő ismerőse pedig arról is mesélt neki, hogy mennyi új barátság született a felkészülés alatt – ez újabb lökést adott ahhoz, hogy jelentkezzen. Bálint sportol, érdekli a politika, de politikus nem lenne. Érettségi után a Corvinusra készül, felnőtt életében pénzügyekkel szeretne foglalkozni.

 

Major Benedek – Ciszterci Szent István Gimnázium 12. osztály

Benedek nem először jelentkezett a versenyre, az előző alkalommal azonban nem úgy sikerült a válogató, ahogyan azt elképzelte. „Nem úgy alakultak a dolgok, ahogyan szerettem volna, valahogy nem jöttek a szavak” – fogalmazott a ciszter gimnáziumban érettségire készülő készülő fiatalember, aki úgy érzi: jók a kommunikációs készségei, és szeretné magát megmérettetni kommunikációs helyzetekben. A válogatón a mentorok kérdésére elmondta: egy korábbi döntőssel „edzett”, méghozzá nagyon komolyan, hogy most sikerüljön döntőbe kerülni.  Benedek tagja a gimnázium diákszínjátszó körének, részese volt több nemzetközi diákcsere programnak, írással is foglalkozik, első, Burok című regényét nemrég fejezte be. Pedagógus pályára készül: a történelem nagy kedvenc, ez a szak biztos, a többi majd alakul – mondta a mentoroknak.

 

Molnár Dorina – Dunaújvárosi SZC Szabolcs Vezér Technikuma 12. osztály

A továbbtanulás kapujában áll, ezért is igyekszik minél több tapasztalatot szerezni, amit a későbbiekben fel tud használni – írta bemutatkozójában az érettségi előtt álló Dorina. Ötödikesként jó tanárokat kapott, akik megszerettették vele a magyar nyelvet, azóta csak nagyobb lett az iránta való rajongása. Érdeklődve olvassa a költők, írok életrajzát, a 21. századból visszatekintve sok esetben a rossz körülmények közül kellett kitörniük tehetségükkel, sok költőnek csak a halála után sikerült elnyerni a tiszteletet és megbecsülést. A nyelvtanhoz is izgalommal áll, a retorika, a stilisztika, a nyelvújítók kora is érdekli. Élvezi a kommunikációt, szeret beszélgetni, segítőkész embernek tartja magát, sokat olvas és van egy kutyája – mutatta be magát a válogatón, ahol azt is elmondta: irodalommal, kommunikációval szeretne foglalkozni a későbbiekben, de a dramaturg szakma is érdekli.

 

Molnár Szimonetta Lúcia –  Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 12.

„Szinte első szavaink pillanatától halljuk szüleinktől, tanárainktól az intelmeket beszédünket illetően. Eleinte csak igyekszünk elsajátítani mindent, amit elvárnak tőlünk. Az igényes beszéd, szövegalkotás az intelligencia egyik legszembetűnőbb jele, emiatt később szándékosan, akár akaratunkon kívül is, de kezdünk több figyelmet fordítani beszédünkre. Környezetünk és az aktuális trendek befolyást gyakorolnak beszédstílusunkra, szóhasználatunkra, társadalmi hovatartozásunkat tudjuk kifejezni vele. Számomra varázslatos, egészen elképesztő világ ez, amelybe hatalmas vágyam belekóstolni, és, ha csak egy kis szeletét is, de megismerni, majd elsajátítani. Ezért végre összeszedtem a bátorságomat, hogy én is megméressem magamat és tapasztalatokkal gazdagodhassam a Szóval győzni bajnokságon” – fogalmazott bemutatkozójában Szimonetta. A végzős diáklány nagyon szeret utazni, egy éven át cserediák volt Argentínában, ami meghatározó élmény volt számára: sok pozitív tapasztalatot és sok barátot szerzett. A nemzetközi kapcsolatok, a diplomácia érdekli, de jogot is szeretne tanulni.

 

Povlács Míra – Ciszterci Szent István Gimnázium 10.

A verseny legfiatalabb tagja, ő az első, aki tizedikesként döntőbe került. Kiskora óta sokszor mondták neki, hogy jók a szociális és kommunikációs képességei, de eddig ezzel nem nagyon tudott érvényesülni a versenyeken, amikor viszont otthon gyakorolta az érvelést, azt nagyon élvezte. Úgy gondolta, a Szóval győzni során végre tudná hasznosítani a képességei, ezért jelentkezett – írta bemutatkozójában. Mindig mindenről van véleménye, amit el is mond, de szívesen meghallgat másokat, élvezi a vitát is. Az ehhez szüksége készségek fejlesztését reméli a versenytől. Úgy gondolja, a megfelelő kommunikáció fontos, az első benyomásokat, a kapcsolatteremtést és azok fenntartását is befolyásolja, mennyire vagyunk birtokában az ehhez szükséges képességeknek – fogalmazott bemutatkozójában. Még messze van a továbbtanulástól, sok minden érdekli, de alapvetően inkább a humán beállítottságú, mérnök nem lesz belőle – mondta a válogatón.

 

Still Péter – Ciszterci Szent István Gimnázium 12. osztály

Már az első Szóval győzni idején felfigyelt a versenyre: mind a felépítése, mind az, amit a döntőre való felkészülés során kaphatnak a jelentkezők vonzóvá tette számára a vetélkedőt. „Sokan ajánlották a részvételt, biztattak, hogy jelentkezzek, és mivel a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok karára szeretnék jelentkezni, az itt elsajátított tudás sokat segíthet nekem a későbbi tanulmányaim során. Mindig mindenből a lehető legtöbbet szeretném kihozni, de ennél a versenynél az út a döntőig számomra többet ér, mint maga a főnyeremény. Barátaim meséltek a képzésekről, amelyekben részesülhettek, ezek motiváltak, erősítették bennem az elhatározást, hogy használjam ki ezt a lehetőséget. A fődíjat, ha megnyerem a versenyt, szeretném további tanulmányaimra, az egyetem elvégzésére fordítani: hiszek abban, hogy a tudástőkébe való befektetések a lehető legjobb kamattal dolgoznak. Álmaim munkája diplomataként dolgozni, szeretnék nemzetközi kapcsolatok kiépítésével foglalkozni” – írta bemutatkozójában Péter.

 

Szvoren Eszter –  Vasvári Pál Gimnázium 11. osztály

„Szeretek sok ember előtt beszélni, vitázni, kifejteni az – egyébként a legtöbb témában eléggé határozott – véleményem. A jövőben is szeretnék ezzel foglalkozni: kommunikáció- és médiatudomány szakra készülök, a verseny egyfajta megerősítés lenne számomra, hogy érdemes ezzel foglalkoznom” – írta Eszter a bemutatkozójában. Érdeklődik társadalmi kérdések iránt, és szeret kiállni a véleménye mellett, érvelni, meggyőzni azokat, akik nem értenek egyet vele. Igyekszik kihasználni minden kommunikációval, kreatív írással vagy médiával kapcsolatos lehetőségre. „Amikor először szembe találtam magam a kiírással, tudtam, hogy mindenképpen neveznem kell, hiszen mintha nekem találták volna ki” – mondta a válogatón, ahol többek között arról is beszélt, az őt érdeklő témákról újságokból tájékozódik, bár nehéz hiteles forrást találni, éppen ezért igyekszik alaposan utánanézni a dolgoknak.

 

Tóth Máté – Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium 11. osztály

Az első verseny idején még csak kilencedikes volt, a következőt kihagyta, Máté most érezte úgy, hogy ideje jelentkezni a bajnokságra, hiszen a kommunikáció mindig is az a téma volt, ami közel állt hozzá. „Úgy gondolom, a továbbtanulásomhoz is remek tapasztalat szerzési lehetőség lesz, mivel a kereskedelem témaköre kezdett érdekessé válni számomra. Ha jól képzett, megfelelő tudással rendelkező szakemberré szeretnék válni, akkor a kommunikációs képességeim fejlesztése is elengedhetetlen lesz a célom megvalósítása érdekében. A családom tagjai is mindig azt tanácsolták, hogy a kommunikáció a kulcs a mindennapok zavartalan, gördülékenyül menetéhez” – fogalmazott Máté a bemutatkozójában. A Vasvári diákja korábban focizott, mostanában sokat biciklizik, három év alatt 3300 kilométert tekert országúton és túraútvonalakon is.

Fotó: Ostorházi Helga