Hírek

Az első öt másodperc

2021. december 7.   SZKKK  

Mi mindenre következtethetünk abból, ahogyan valaki belép egy ajtón? Miről „mesél” a testbeszédünk? Miért fontos a szemkontaktus? Hogyan építsünk fel egy beszédet? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekre is válaszokat kaptak a Szóval győzni bajnokjelöltjei az első mentornap első foglalkozásán, amelyet Kozáry Ferenc, a Vörösmarty Színház színművésze tartott a Városházán. A másodikon Töll Konrád, az önkormányzat kommunikációs munkatársa a döntő feladataihoz adott praktikus tanácsokat a tizenkét diáknak.

Ha jól figyelünk, sok információt kaphatunk egy emberről már abban a pillanatban, amikor belép az ajtón: kiderül, milyen korú lehet, hogy határozott vagy visszafogott, nyitott vagy inkább zárkózott. Az első öt másodpercben sok mindent megtudhattunk abból is, ahogyan valaki öltözik: mennyire követi a divatot, a trendeket, a hagyományoshoz vagy a megszokottól eltérőhöz vonzódik-e, merev vagy laza személyiség – Kozáry Ferenc szokásosan magával ragadó stílusában magyarázott, mesélt, sztorizott a Szóval győzni tizenkét döntősének, akik mostantól a mentornapokon készülnek a márciusi megmérettetésre.

A bajnokjelöltek – Bódis Bence, Csizmadia Máté Noel, Dallos Kristóf Vladimir, Furtenbacher Dorina, Kollár Bálint, Major Benedek, Molnár Dorina, Molnár Szimonetta Lucia, Povlács Mira, Still Péter, Szvoren Eszter és Tóth Máté – gyorsan feloldódtak, kérdeztek, megbeszéltek, még vitatkoztak is az előadóval, ha éppen arra volt szükség. Nem kellett nagyon biztatni őket – volt véleményük, amit összeszedetten meg is fogalmaztak.

Például akkor, amikor elsőként röviden be kellett mutatkozniuk egymásnak – elemezték egymást is, de persze elemezte őket az előadó is. Kozáry Ferenc felhívta a figyelmüket arra, hogyan mit fejeznek ki azzal, ahogyan megállnak a hallgatóságuk előtt, hogy a gesztikuláció is lehet sok. Azt is kiemelte, fontos, hogy tartsák a szemkontaktust a közönséggel, így sokkal hitelesebb, amit mondani akarnak.

A bemutatkozás után mindenki kapott egy témát, amelyről egy percben kellett beszélni. Önkéntesség, csapat és egyéni sportok melletti érvelés, kutya- és macskatartás haszna, az atomenergia negatív és pozitív hatásai, a tenger és a hegyek szépsége, a komolyzene tanulásának fontossága – igen változatos területekről beszéltek a diákok. Sok jó gondolatot hallottunk és nem egy jól felépített kis beszédet, amelyek többségébe ösztönösen szőtték bele a személyes élményt, amivel még hitelesebb lett az előadás – ezt külön is kiemelte a mentor, aki persze most is javította a hibákat: megfelelő hangerővel kell beszélni, artikulálva, hogy mindenki jól hallja, értse, amit mondani akarunk. Nem jó, ha valaki „énekel”, elhúzza a rövid magánhangzókat: ha nem jut eszedbe valami, vagy megakadsz beszéd közben, inkább lassíts a tempón, gondold végig, merre akarsz tovább menni – tanácsolta. Meg kell tanulni felépíteni a beszédet, erre vannak szabályok, amelyeket hasznos betartani, hogy követhető is legyen, amit közölni akarunk. Két út van: az általánostól indulva haladunk az egyedi felé vagy fordítva – és mindig emlékezetes lesz egy beszéd, ha valami meglepő fordulattal zárjuk. Kozáry Ferenc házi feladatot is adott a diákoknak: a következő alkalomra egy-egy művészi alkotásról kell előadást tartaniuk meghatározott időben.

A foglalkozás második felében az önkormányzat kommunikációs munkatársa, Töll Konrád tartott előadást a bajnokjelölteknek, akik praktikus tanácsokat kaptak a döntőben megoldandó feladatokhoz attól kezdve, hogy hogyan, milyen formában írják meg a beszédet, amit meg is kell tanulni, hiszen felolvasva sokkal kisebb hatást érnek el, mintha szabadon beszélnek. Ráadásul így a szemkontaktust is tartani lehet a hallgatósággal. Jó, ha valakinek előadják a beszédet, aki le is méri azt – így biztosan nem lépik túl a megadott időkorlátot.

Szó esett az interjú lehetséges témáiról is, amelyek biztosan kapcsolódnak majd a jelenlegi helyzethez, így például lehet kérdés az online oktatás vagy éppen az, hogy vajon meddig kell még együtt élnünk a vírussal? Új feladat lesz a videóforgatás, amely ugyancsak előre megadott téma alapján készül: ezt a saját eszközeikkel, profi segítség nélkül kell megoldaniuk, de barátok, ismerősök részt vehetnek a feladat megoldásában – a lényeg ebben az esetben is az, hogy saját véleményt, saját elképzelést mutassanak be a diákok a döntőben.

 

 


 

,