Három nap, három telt ház – jól döntöttek a szervezők, amikor az Öreghegyi Közösségi Házban látható A szellem misztériuma című kiállításhoz kapcsolódva az opera témája köré szervezték a Kultúrházak éjjel-nappal rendezvényt. A programok bizonyították: a műfaj egyáltalán nem unalmas, sőt! A pénteki Operabonbon a népszerű áriákkal, a gyerekeknek is szánt OperaBosszantók szombaton és Bősze Ádám vasárnapi opera stand-upja teljes sikert hozott. A beszélgetésekből kiderült: többen is voltak a közönség körében, akik mindhárom napon eljöttek a házba.
Jól tette, aki vasárnap este már hatkor megérkezett az Öreghegyi Közösségi Házba. Először is azért, mert egy remek koncert részese lehetett: a Szabó Gabriella Eszter zongoraművész saját kompozícióiból összeállított esten Nepp Ivett fuvolaművész játékát is élvezhette a hallgatóság. A lírai hangulatú szerzemények mellett szenvedélyes dallamokat és Bartók parafrázist is hallott a közönség a műsorban.
Korán érkezni azért is érdemes volt, mert a Kultúrházak éjjel-nappal rendezvény záróeseményén, Bősze Ádám opera stand-upjának kezdetén hosszú sor kígyózott a színházterem előtt: a pótszékek és az állóhelyek is megteltek az előadásra, amelyben a zenetörténész élvezetes, humorral átszőtt stílusban mesélt Pucciniről, fiatalkoráról, gazdag szerelmi életéről és házasságáról – zenei betétekkel is illusztrálva az estet. Elhangzott többek között a „Nessun dorma”, azaz Kalaf áriája a Turandotból – így az október 7-ig még megtekinthető A szellem misztériuma című kiállításhoz is kapcsolódott az előadás, abban látható ugyanis néhány az opera jelmezei közül. A Luccában született Puccini korán elvesztett édesapját, azzal keresett pénzt, hogy bálokban zongorázott és templomban orgonált – egy alkalommal nem átallott ellopni egy orgonasípot, hogy aztán az árából dohányt és italt vegyen magának. Az Aidát látva döntötte el, hogy ő is zeneszerző lesz, és ezt az álmát be is teljesítette: élete során mindössze 20 órányi zenét írt, operái pedig a legtöbbet játszottak között szerepelnek a bemutatásuk óta.
Puccini rendkívül sikeres volt már életében is, művei komoly gazdagságot hoztak számára: szeretett drága autókkal száguldozni, egy alkalommal majdnem meg is halt egy balesetben. Kedvelte a vadászatot – és nem csak az erdőben: magánélete épp olyan szenvedélyes volt, mint operái. Bár későbbi felesége, Elvira Bonturi elhagyta jól menő vállalkozó férjét, hogy vele éljen, Puccini rendre megcsalta az asszonyt, aki pedig a válás lehetetlensége miatta még a vadházasságot is vállalta miatta. A zeneszerző kalandjai nem mindig vezettek sikerre, hiába próbálkozott például Vészi Margitnál, Molnár Ferenc feleségénél, aki elutasította őt – amit akár sajnálhatunk is, hallottuk Bősze Ádámtól. Ellenkező esetben talán a Liliomfiból is lehetett volna opera.
A sok kaland között akadt egy, amely a folyamatosan megbántott feleség miatt tragédiába torkollott. Elvira hajlamos volt az őrültségre, egyszer megvádolta férjét, hogy viszonya van az egyik szolgálólánnyal, Doria Manfredivel, és bár a lányt elbocsátotta, nem elégedett meg ezzel: addig keltette rossz hírét, addig zaklatta, üldözte a lányt, amíg az higany-kloriddal megölte magát. Az eset nagy port kavart, Puccini feleségét vád alá helyezték, el is ítélték, ez a házasságuknak is majdnem véget vetett. Végül azonban a zeneszerző, karrierjét is mentve, megegyezett a Manfredi családdal: egy olasz munkás akkori éves bérének tizenkétszeresét fizette ki kárpótlásként. A végig érdekes, izgalmas, a közönség reakcióira is kíváncsi est végén a Doria emlékére született Krizantémok című darabból hallhattunk részletet.
A stand-up est után az udvaron több beszélgetésből is kitűnt: sokan az előző két nap programjain is részt vettek. Pénteken „desszerttel” várták a közönséget a szervezők: Mozart, Verdi, Puccini, Donizetti, Delibes, Offenbach, Bizet és Kacsóh Pongrác legnépszerűbb operáinak áriáit, duettjeit Káldi Kiss András, Beeri Benjamin, Mitrasca Rebecca Astrid, Bagosi Orsolya és Szarvas Tünde adta elő. A varázsfuvola, a Figaro házassága, a Traviata, a Hoffmann meséi, a Carmen, a János vitéz legismertebb dallamai is felcsendültek az esten, amit a hallgatóság nagy tapssal jutalmazott.
Szombaton az ifjabb korosztályhoz is szólt a program. Az OperaBosszantók című, interaktív, sok nevetéssel, közös énekléssel és játékkal fűszerezett operabeavató esten Rőser Orsolya Hajnalka és Bátki-Fazekas Zoltán operaénekesek, valamint Zsoldos Bálint zongoraművész és a nagyszerű humorral megáldott Aczél András műsorvezető hozta közelebb a műfajt azok számára, akik még esetleg idegenkednek az operától. A résztvevők olyan ismert áriákat – és a hozzájuk tartozó történeteket – hallhattak, mint például a Torreádor-dal – utóbbi előadásába a közönséget is bekapcsolta az alkalomra kórusvezetővé is alakult műsorvezető. A rendkívül szórakoztató program a nézőknek más szereplési lehetőséget is adott: ketten színpadra is léphettek, egy szerelmespárt alakítottak – az énekesek eközben a duettben a hangjukat adták, mintegy „szinkronizálták” a jelenetet.
Fotó és videó: Lőrincz Miklós